Zrozumieć partnerów, aby skuteczniej współpracować

Słowo “partnerstwo” jest jednym z częściej używanych w działalności prowadzonej przez organizacje pozarządowe. Bez współpracy podmiotów III sektora z instytucjami publicznymi i światem biznesu wiele przedsięwzięć społecznych nie doszłoby do skutku. Nierzadko jednak partnerstwa są źródłem nieporozumień, konfliktów czy frustracji. Nie wszystkie też kończą się sukcesem. Dlatego temu tematowi poświęciliśmy sesję społeczną online w dniu 13 marca 2023 r. Spotkanie odbyło się w ramach projektu “Kuźnia Ekspertów - wsparcie III sektora Warmii i Mazur”.

Naszym gościem i zarazem specjalistą od partnerstw był Jacek Gralczyk - edukator, wykładowca i ekspert z zakresu aktywizacji społecznej i moderowania procesów lokalnego rozwoju społecznego, superwizor zmiany społecznej, od wielu lat związany z systemem wsparcia ekonomii społecznej w Polsce, w chwili obecnej między innymi jako Mentor Rozwoju Lokalnego w Ośrodkach Wsparcia Ekonomii Społecznej: Kielecko-Ostrowieckim i Świętokrzyskim.

Ekspert przeprowadził nas przez meandry budowania partnerstw, skupiając się na potrzebie lepszego poznania i zrozumienia partnerów. Zasadnicza część jego wystąpienia poświęcona została omówieniu kluczowych cech oraz wartości podmiotów zaliczanych do: 1) sektora publicznego, 2) biznesu i 3) sektora społecznego.

Nieznajomość i niezrozumienie odmiennych celów, różnic w kulturze organizacyjnej czy metod działania może utrudnić a niekiedy nawet doprowadzić do fiaska współpracy.

Aczkolwiek Jacek Gralczyk zwracał uwagę, że następują zmiany w celach i kulturze organizacyjnej w poszczególnych sektorach. Przybliżają one administrację publiczną do sektora biznesu, gdyż w języku urzędowym (m.in. ze względu na wdrażanie Funduszy Europejskich) dużego znaczenia nabrały kategorie takie jak projekt, rezultaty, efektywność. Świat biznesu zbliża się do trzeciego sektora, zwracając coraz większą uwagę na problemy globalne i potrzeby lokalnych społeczności (np. w ramach idei CSR - społecznej odpowiedzialności biznesu). Z kolei sektorowi organizacji pozarządowych bliżej dziś do administracji publicznej, gdyż na znaczeniu zyskały procedury, dokumenty i rozliczenia.

Sesja społeczna dała też przestrzeń do dyskusji, wymiany opinii i doświadczeń pomiędzy ekspertem i uczestnikami spotkania. Wnioski i praktyczne wskazówki, które sformułowaliśmy w oparciu o prezentację i wypowiedzi, prezentujemy poniżej. I tak, aby bardziej efektywnie współpracować z innymi organizacjami i instytucjami, warto:

  • Budować wzajemne pozytywne relacje, doceniać rolę i osiągnięcia partnerów
  • Koncentrować się na kwestiach wspólnych, a nie dzielących
  • Zachowywać zasady kultury osobistej w kontaktach
  • Zachowywać otwartość na propozycje, postulaty, argumenty partnera
  • Unikać postawy paternalistycznej i roszczeniowej, relacji podległości/dominacji
  • Inicjować działania na różnych płaszczyznach (nie skupiać się tylko na finansowaniu zadań)
  • Dostrzegać problemy i potrzeby partnerów, wspierać ich w rozwiązaniach
  • Dbać o precyzję języka (w komunikacji ustnej i pisemnej), używać języka prostego i zrozumiałego
  • Dostrzegać w różnicach raczej szanse niż zagrożenia
  • Poznawać się wzajemnie – swoje zasoby, kompetencje, możliwości działania

Dla zainteresowanych poszerzeniem wiedzy na temat partnerstw, udostępniamy prezentację autorstwa Jacka Gralczyka - do pobrania poniżej.

Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Kuźnia Ekspertów – wsparcie III sektora Warmii i Mazur” realizowanego przez Stowarzyszenie ESWIP we współpracy z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Partnerem strategicznym projektu jest Rada Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele - Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

 

Zrozumieć partnerów, aby skuteczniej współpracować

Pliki do pobrania