Jak zaistnieć w mediach. Rady dla NGO'sów

Jak ważna dla organizacji pozarządowych jest współpraca z regionalnymi i lokalnymi mediami prawdopodobnie nie trzeba nikogo przekonywać. W praktyce jednak nie starcza czasu, wiedzy, umiejętności i pieniędzy, aby tę współpracę skutecznie wdrożyć. Chcąc przełamać przynajmniej część spośród barier, spotkaliśmy się 8 lipca 2022 r. z Rafałem Gruchalskim, dziennikarzem z wieloletnim stażem i redaktorem naczelnym PortEl.pl, podczas kolejnej sesji społecznej zorganizowanej w ramach projektu „Kuźnia Ekspertów – wsparcie III sektora Warmii i Mazur”.

Główne tematy poruszone podczas spotkania:

• Po co są dzisiaj media? Czym one są? Jaka jest w tym wszystkim rola Internetu?

• Po co media NGO'som?

• Dlaczego media nie zauważają NGO'sów?

• Jak przekonać media do współpracy bez pieniędzy?

• Jak dbać o relacje z mediami?

Ekspert prowadzący sesję chętnie dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem, a także zachęcał uczestników do dyskusji, zadawania pytań oraz prezentowania własnych opinii. Okazuje się, że współpraca z mediami regionalnymi/lokalnymi stanowi ważny, lecz w wielu przypadkach niedowartościowany obszar działania organizacji pozarządowych. Z tego względu potencjał mediów w zakresie informowania opinii publicznej, promocji inicjatyw społecznych czy pozyskiwania darczyńców nie jest dostatecznie wykorzystany. Wśród przyczyn tego stanu wymieniano m.in. deficyt czasu liderów, niedobory kadrowe i finansowe w organizacjach, zwłaszcza mniejszych, opierających się głównie na pracy społecznej, a także niską znajomość działania mediów, środowiska dziennikarzy, brak pogłębionych relacji i kontaktów z mediami.

Spotkanie z ekspertem dało możliwość nabycia podstawowego zasobu wiedzy, pozwalającej lepiej zrozumieć współczesne media, ich cele i sposób funkcjonowania, a także przekazało wskazówki, w jaki sposób nawiązać współpracę nawet pomimo braku środków finansowych przeznaczonych na płatną promocję w mediach. Rozwiązaniem części spośród tych problemów może być również skierowanie kroków do mediów społecznych takich jak np. „Pozarządowiec” prowadzony przez Stowarzyszenie ESWIP, oferujący bezpłatne zamieszczanie informacji na stronie pozarzadowiec.eswip.pl skierowanej w szczególności do osób działających w III sektorze.

Dodatkową wartość sesji społecznej poprzez praktyczny wymiar spotkania stanowiły warsztaty umożliwiające zmierzenie się z profesjonalnym przygotowywaniem informacji prasowej. Uczestnicy mogli przygotować (zgodnie z zasadą 6 pytań) i zaprezentować krótką notatkę prasową, otrzymując informację zwrotną od prowadzącego spotkanie.

Dla osób zainteresowanych tematyką spotkania, załączamy prezentację przygotowaną przez Rafała Gruchalskiego.

Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Kuźnia Ekspertów – Wsparcie III sektora Warmii i Mazur” realizowanego przez Stowarzyszenie ESWIP we współpracy z Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Partnerem strategicznym projektu jest Rada Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Jak zaistnieć w mediach. Rady dla NGO'sów